Kilpailun aikana

Seuraavat vinkit voivat olla hyödyllisiä tai sitten ei. Kukin vartio toimii eri tavoin ja koostuu erilaisista yksilöistä. Jos näistä on uudelle kilpailuvartiolle kuitenkin jotain hyötyä ja ne antavat ajattelemisen aihetta sekä helpottavat kilpailusuoristusta, niin olkaa hyvät!

Suoritusaika

Lähes kaikissa kilpailutehtävissä on suoritusaika. Tehtävä voi olla sellainen, joka pitää suorittaa mahdollisimman nopeasti ja mitä nopeammin vartio suoriutuu, sitä enemmän se saa pisteitä. Toinen tehtävätyyppi on sellainen, jossa vartiolla on tietty aika tehdä tehtävä ja tuon ajan kuluttua rastimies keskeyttää suorituksen tai vartio ilmoittaa kun se on valmis.

Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää, että kellonaika kannattaa aina katsoa, kun vartio saa tehtäväkäskyn. Samoin vartion kannattaa katsoa paljonko aikaa tehtävään on varattu.  Arvostelukohdassa lukee paljonko ajasta saa pisteitä ja/tai paljonko ajan ylittämisestä menettää pisteitä. Interpolointi tarkoittaa sitä, että kun vartio palauttaa myöhässä tehtävän, sen tehtävästä saamat pisteet vähenevät. Jos arvostelussa lukee,

ajan ylitys 15min 0p, väli interpoloidaan suoraviivaisesti

se tarkoittaa, että jos vartio myöhästyy 15 minuuttia se saa nolla pistettä ja jos se myöhästyy alle 15min, sen pisteitä vähennetään tasaisesti sitä enemmän mitä enemmän vartio myöhästyy. Pääsääntöisesti kaikissa tehtävissä kannattaa pyrkiä palauttamaan tehtävä ajoissa. Myös kätevyystehtävät kannattaa yleensä palauttaa mieluummin keskeneräisinä kuin myöhässä, koska pistevähennys on yleensä raju.

Eväät

Kilpailujen aikatauluun ja etenemiseen ei ole laskettu mukaan ruokataukoja. Tämä tarkoittaa sitä, että vartiot eivät tee ruokaa reitin varrella vaan syövät yleensä yörastilla. Sen sijaan lyhyitä puska- ja evästaukoja voidaan pitää. Toisinaan kisan aikataulu antaa myöten kahvitauon pitämisen, mutta näin tapahtuu aika harvoin. Monet vartiot syövät eväitä esim. siirtyessään rastilta toiselle tai sellaisten tehtävien aikana, jolloin se on mahdollista esim. tehtävät, joissa vartio vastaa vastauslomakkeelle.

Kilpailureitti

Perinteisesti kilpailussa on seuraavat osiot: lähtötehtävänä kätevyystehtävä, kisan alkuvaiheessa suunnistustehtävä ja yörastilla kätevyys ja ruokatehtävä. Näistä on kuitenkin lukemattomia variaatioita, mikä pitääkin jännityksen yllä kilpailuista toiseen kiertävillä vartioilla. Vartio saa reitin kulkemista varten kartan ja mahdollisesti tavoiteajan, jossa sen tulee kulkea reitti. Rasteilla saattaa olla myös sulkeutumisaikoja, jolloin vartion pitää itse huolehtia, että se ehtii rasteille ajoissa.

Yhteishenki

Kaikkein tärkeintä kilpailun onnistumisen kannalta on vartion yhteishenki. On aivan sama miten hyvin vartio pärjää lopputuloksissa, jossa matkalla kehittyy loppuelämän kestävä riita. Hyvällä yhteishengellä varustetut vartiot pärjäävät myös hyvin tehtävissä, koska niillä ei kulu tehtävien jakamiseen aikaa. Etukäteen vartio voi valmistautua keskustelemalla vahvuuksistaan ja heikkouksistaan.  Myös yhteisestä tavoitteesta kilpailulle voi olla hyvä keskustella etukäteen, lähteekö vartio retkelle vai kilpailemaan, sillä molemmat ovat erittäin hyviä vaihtoehtoja!